Kost, vuggestue mm. når man bor i udlandet.

4. juni 2009

Alder:
22 mdr.

Kost, vuggestue mm. når man bor i udlandet.

Kære Helen,

Jeg har før fået god vejledning af dig og håber at du også denne gang kan komme med et godt råd.

Vi er nu bosiddende i Schweiz og efter et par stille og rolige måneder hvor vi alle kunne falde til er vores datter begyndt i vuggestue - hun begyndte for 4 månder siden og går der 2,5 dag om ugen, dvs. 2 hele dage og en halv hvor hun bliver hentet lige efter sin lur.

Det har taget hende meget lang tid at falde til der - hun kan stadig græde lidt når hun bliver afleveret men det stopper få min. efter og hun er glad og godt tilpas når vi henter hende. Jeg tror det har været lidt svært for hende at det ikke har været hver dag hun skulle derhen (som hjemme i DK) - at der jo hen over weekenden går 4 dage inden hun igen skal derover - og da de jo heller ikke taler dansk har det nok også betydet noget.

Hun sover ikke videre godt der - som oftest max. 1/2-1 time hvor hun sagtens sover 2 timer de dage hun er herhjemme. Her sover alle børnene på en fælles madras indefor, men hun er jo vant til udendørs lur i barnevognen så i vuggestuen er det blevet til at hun sover i sin barnevogn/klapvogn indenfor i samme rum som de andre børn - der er ingen mulighed for at hun kan stå udenfor eller i et andet rum. Hun er naturligvis meget træt når hun kommer hjem efter sådan en dag med lidt søvn men plejer så at komme lidt tidligere i seng.

Er det ok ...

Annonce

... fortsat af lade hende gå der selvom hun stadigvæk græder når vi afleverer hende - hun virker som sagt glad og godt tilpas når hun bliver hentet.
De dage hun ikke er i vuggestue er hun hjemme ved mig og der ser vi naturligvis andre legekammerater også.

En anden ting er kosten hernede - hun får jo mælk og var vi derhjemme havde jeg valgt letmælk til hende, hun er 22 måneder. Men her har jeg kun mulighed for mælk med 2,7% fedt eller med 0,1 % fedt. Som oftest får hun den fede - men er det for fedt? Er det bedre at skifte mellem de 2 typer eller evt. blande vand i?

Vuggestuen er med fuld forplejning og der må ikke medbringes mad - desværre synes jeg at de giver dem mange søde ting. Som oftest er formiddagsmaden et knækbrød/ fransk bagatel med ost eller syltetøj, middagsmaden er ok med pasta/ris/kartofler samt kød og grøntsager. Efter lur er det typisk endnu et knækbrød og sidst på eftermiddagen får de som oftest kage/chokoladeboller/budding/is/popcorn - det er helt normalt hernede. Jeg ville jo ønske at de i stedet fik mere frugt og groft brød men det er desværre ikke kutyme - heller ikke i andre institutioner her. Skal jeg være bekymret for dette? Hjemme synes jeg kosten er fornuftig med mange grøntsager, frugt og rugbrød samt almindelig aftensmad....men desværre har hun jo efterhånden "opdaget " at der findes alternativer :-)

På forhånd tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor