Brev:
Kost, vuggestue mm. når man bor i udlandet.
4. juni 2009
Alder:
22 mdr.
Kost, vuggestue mm. når man bor i udlandet.
Kære Helen,
Jeg har før fået god vejledning af dig og håber at du også denne gang kan komme med et godt råd.
Vi er nu bosiddende i Schweiz og efter et par stille og rolige måneder hvor vi alle kunne falde til er vores datter begyndt i vuggestue - hun begyndte for 4 månder siden og går der 2,5 dag om ugen, dvs. 2 hele dage og en halv hvor hun bliver hentet lige efter sin lur.
Det har taget hende meget lang tid at falde til der - hun kan stadig græde lidt når hun bliver afleveret men det stopper få min. efter og hun er glad og godt tilpas når vi henter hende. Jeg tror det har været lidt svært for hende at det ikke har været hver dag hun skulle derhen (som hjemme i DK) - at der jo hen over weekenden går 4 dage inden hun igen skal derover - og da de jo heller ikke taler dansk har det nok også betydet noget.
Hun sover ikke videre godt der - som oftest max. 1/2-1 time hvor hun sagtens sover 2 timer de dage hun er herhjemme. Her sover alle børnene på en fælles madras indefor, men hun er jo vant til udendørs lur i barnevognen så i vuggestuen er det blevet til at hun sover i sin barnevogn/klapvogn indenfor i samme rum som de andre børn - der er ingen mulighed for at hun kan stå udenfor eller i et andet rum. Hun er naturligvis meget træt når hun kommer hjem efter sådan en dag med lidt søvn men plejer så at komme lidt tidligere i seng.
Er det ok fortsat af lade hende gå der selvom hun stadigvæk græder når vi afleverer hende - hun virker som sagt glad og godt tilpas når hun bliver hentet.
De dage hun ikke er i vuggestue er hun hjemme ved mig og der ser vi naturligvis andre legekammerater også.
En anden ting er kosten hernede - hun får jo mælk og var vi derhjemme havde jeg valgt letmælk til hende, hun er 22 måneder. Men her har jeg kun mulighed for mælk med 2,7% fedt eller med 0,1 % fedt. Som oftest får hun den fede - men er det for fedt? Er det bedre at skifte mellem de 2 typer eller evt. blande vand i?
Vuggestuen er med fuld forplejning og der må ikke medbringes mad - desværre synes jeg at de giver dem mange søde ting. Som oftest er formiddagsmaden et knækbrød/ fransk bagatel med ost eller syltetøj, middagsmaden er ok med pasta/ris/kartofler samt kød og grøntsager. Efter lur er det typisk endnu et knækbrød og sidst på eftermiddagen får de som oftest kage/chokoladeboller/budding/is/popcorn - det er helt normalt hernede. Jeg ville jo ønske at de i stedet fik mere frugt og groft brød men det er desværre ikke kutyme - heller ikke i andre institutioner her. Skal jeg være bekymret for dette? Hjemme synes jeg kosten er fornuftig med mange grøntsager, frugt og rugbrød samt almindelig aftensmad....men desværre har hun jo efterhånden "opdaget " at der findes alternativer :-)
På forhånd tak for hjælpen!